Dat melden diverse media zaterdag.

In het nieuwe bod vraagt de in België geregistereerde investeringsmaatschappij
volgens ingewijden om 3,6 miljard euro staatssteun, 200 miljoen euro minder
dan in het huidige bod.

Magna wil meer overheidsmiljarden
De andere kandidaat om Opel over te nemen, het Canadese Magna, vraagt de
Duitse overheid om 4,5 miljard euro.

Het bod van de Canadese producent van auto-onderdelen heeft de voorkeur van de
Duitse regering. Magna is er echter nog altijd niet in geslaagd
overeensteming te bereiken met General Motors, de huidige eigenaar van Opel.

"We werken aan een verdere optimalisering van ons bod, waarbij we ook het
bedrag dat we van overheden vragen, willen verminderen”, zei RHJ-topman
Leonhard Fischer tegen de Britse zakenkrant Financial Times. Behalve met de
Duitse regering praat RHJ ook met de overheden van België, Spanje en
Groot-Brittannië, waar ook fabrieken van Opel staan.

GM wil RHJ
GM heeft volgens ingewijden een voorkeur voor het bod van RHJ. Een van de
onderhandelaren van GM gaf eerder deze week aan het bod van RHJ
overzichtelijker te vinden dan dat van Magna.

De onderhandelingen met Magna liepen tot nu toe vast op onenigheid over de
toegang van de nieuwe eigenaren van Opel tot technologische kennis van GM en
over de toekomst van de Russische activiteiten van GM. Magna werkt bij de
overnamepoging samen met de Russische staatsbank Sberbank en is van plan
samen met de autofabrikant Gaz auto's te gaan fabriceren in Rusland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl